فدایی؛ ساخت ورودی شهرها اولویت مهم حوزه راهسازی استان است

فدایی؛ ساخت ورودی شهرها اولویت مهم حوزه راهسازی استان است

1394/03/26

مدیركل راه و شهرسازی كهگیلویه وبویراحمد با توجه به وضعیت نامناسب ورودی شهرهای استان، گفت: تكمیل و بهسازی حدود 20 كیلومتر ورودی هر یك از شهرهای استان اولویت نخست حوزه راهسازی در سال جاری است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی  استان كهگیلویه وبویراحمد، حسن فدایی  به شاخص پایین ساخت بزرگراه در استان اشاره كرد و افزود: میانگین برخورداری استان در این راستا تنها 56 كیلومتر است.

وی اظهار كرد: این در حالی است كه با تكمیل 20كیلومتری ورودی شهرهای استان میانگین ساخت بزرگراه به حدود 750 كیلومتر خواهد رسید.

وی طول راه های اصلی ، فرعی و روستایی در استان كهگیلویه وبویراحمد را نیز به ترتیب 504 ، 990 و چهارهزارو 530 كیلومتر اعلام كرد و افزود: شاخص برخورداری آسفالت راه های روستایی در استان حدود 20 درصد نسبت به میانگین كشوری كمتر است.

وی ابراز داشت: تنها 504 كیلومتر از این میزان چهارو هزار و 500 كیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شده است.

فدایی از درحال اجرا بودن بیش از 150 پروژه بزرگ راهسازی در استان با میانگین پیشرفت فیزیكی بین 30تا بالای 90درصد خبر داد.

وی گفت: جاده ملی دهدشت ، پاتاوه به طول 136 كیلومتر و با پیشرفت فیزیكی بالای 65 درصد یكی از بزرگترین و مهمترین طرح های راهسازی این استان است.

وی با بیان اینكه تاكنون افزون بر یكهزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده گفت: اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری این طرح نیز حدود دو هزار و 100 میلیاردریال است.

فدایی افزود: این جاده ارتباطی 13 دهنه تونل به طول حدود هشت كیلومتر و 550 ابنیه فنی دارد كه بزرگترین تونل آن دو هزار و 300 متر طول دارد.

وی اظهار كرد: امسال و از محل اعتبارات ملی افزون بر 500 میلیارد ریال با تلاش استاندار و سایر مسوولان اجرایی استان برای این پروژه اختصاص یافته است.

فدایی تصریح كرد: فاز نخست این طرح به طول 26 و نیم كیلومتر در سال 87 به بهره برداری رسیده است كه با بهره برداری از این پروژه ملی مسیر بندر امام خمینی (ره) به شهر یاسوج حدود 217 كیلومتر كاهش خواهد یافت ضمن اینكه كاهش زمان سفر از مركز كشور به بنادر جنوبی را به دنبال دارد.

وی چهارخطه كردن یاسوج - سمیرم و یاسوج - شیراز را نیز از دیگر پروژه ها مهم راهسازی در استات دانست و گفت: 10 كیلومتر از مسیر چهارخطه یاسوج - شیراز نیز تا آینده ای نزدیك به بهره برداری خواهد رسید.

فدایی اظهار كرد: هزینه هر كیلومتر راه اصلی در این استان با توجه به شرایط توپوگرافی و كوهستانی بودن منطقه افزون بر 25 میلیارد ریال است.